Tizennyolcadik századi cselló szólal meg az Esterházy Fesztiválon
Egy hangszer-különlegesség szólal meg a harmadik évébe lépett kismartoni (Eisenstadt) Esterházy Fesztivál nyitóhangversenyén, április 6-án a Haydn-teremben: egy 1720-ban készült cselló, amelyet nagy valószínűséggel a hercegi zenekar számára vásároltak. Az elveszettnek hitt hangszert 2006-ban találták meg. Az ínyenc-koncertek célja, hogy újra életre keltsék a házimuzsika illetve a szalonzene műfaját.
2013.április 6-tól
A fesztivál Szalonzene című, új sorozatának első estjén egy 1720-ból, Antony Posch bécsi műhelyéből származó, különleges barokk csellót hallhat a közönség. Esterházy Potpourri címmel Nicola Porpora, a Haydnt zeneszerzésre tanító mester művei csendülnek fel a szlovák Amaranth Ensemble tolmácsolásában. A nyitókoncerteket az ún. Liebhaber-Concerte-k, azaz a zenekedvelők koncersorozata adják. Ennek a koncertsorozatnak célja, hogy újra életre keltse a házimuzsika illetve a szalonzene műfaját.
Az Esterházy Fesztiválon májusban és júniusban négy vonósnégyes koncertet rendeznek. „Az évad programjait az Esterházy család zenei múltjára fűzik fel. A program minden egyes eleme a család egy-egy zenei hagyományán alapul, és a modern közönség igényeinek megfelelően a legfrissebb interpretációkban szólal meg.
Posch-cselló
Két évig tartott a súlyosan megrongálódott hangszer helyreállítása, a munkálatok zenei szakértője Michael Stahel barokk zenei specialista volt. Amikor Stahel megszólaltatta, feltűnt, milyen bársonyos és mély a hangja. Mint Florian Bayer, az alapítvány gyűjteményének vezetője elmondta, azonosították a csellót, amely a feljegyzések szerint utoljára az Esterházy-kastélykápolna birtokában lehetett. Az instrumentumot az 1800-as években többször restaurálni is kellett, a leltári jegyzékben pedig az áll, hogy 1842-ben kivonták a használatból.
A Posch-cselló felújítását Gerlinde Reutterer hangszer-restaurátor műhelye végezte Bécsben. A hangszer eredetének felkutatásában Eberhard Moosleitner volt az Esterházy Magánalapítvány segítségére. A különlegesen nagyméretű hangszer azonosítást segítette a készítő műhelyére jellemző csiga formája. Valószerűsíti még a származását az is, hogy Antony Posch és az Esterházy-zenekar kapcsolatban állt, amit egy az irattárban fellelt számla igazol, amelyet 1728 novemberében Posch mester saját kezűleg állított ki egy 26 gulden értékű csellóról.
MTI
Részletes program: esterhazy.at/en/festivalesterhazy/index.do