Eötvös Péter-operával nyit az Armel Operafesztivál
Eötvös Péter Senza Sangue és Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operáival nyit az Armel Operafesztivál június 27-én a budapesti Nemzeti Színházban.
A július 2-ig tartó fesztivál egyik kiemelt eseménye Eötvös Péter operájának magyarországi bemutatója, amelyet már két éve várnak – mondta el Havas Ágnes fesztiváligazgató. Hozzátette: az Alföldi Róbert rendezte alkotásnak Avignonban volt a premierje. A fesztiváli nyitóelőadásnak technikai okok – a zenekar nagysága – miatt a Nemzeti Színház ad otthont.
Eötvös Péter zeneszerző, karmester elmondta, hogy a Senza Sangue kimondottan A kékszakállúhoz készült és az est első felében adják elő. Az opera szövegét Alessandro Baricco azonos című novellája alapján Mezei Mari írta. Mint mondta, nem ellen- vagy kontrasztdarabot akart komponálni, A kékszakállú egyenes folytatása a Senza Sangue című operának. A hangzási összefüggések, a zenekar nagysága, a hangzástömeg köti össze többek között a két művet.
A darabban a Férfit a versenyszereplő Romain Bockler (Franciaország), a Nőt Albane Carrére énekli. A Bartók-műben Juditot Miksch Adrienn, Kékszakállt Szemerédy Károly alakítja Nadine Duffaut rendezésében, közreműködnek a Pannon Filharmonikusok.
Alföldi Róbert kiemelte: Eötvös Péter nagyon nehéz darabot írt, rendezői szemmel mindenképpen. „Ez az opera körülbelül olyan, mint egy 50 perces film, ahol semmit nem látok, csak két közelit, két arcot.” A színpadon ezt nehéz megvalósítani, mert valahogyan teátrálissá kell tenni ezt a két közelit és nem csinnadrattával, hanem a műfajnak megfelelően – tette hozzá.
A Thália Színházban Astor Piazzolla Maria de Buenos Aires című tangóoperája június 29-én látható a svájci Theater Orchester Biel Solothurn előadásában, a versenyszereplő Richard Bousquet (Franciaország). Másnap a Teatro Verdi di Pisa mutatja be Bruno Coli A furcsa véletlenek angyala című művét Adriana Bignani-Lesca (Gabon) versenyszereplésével, valamint az Árulkodó szív című operát. Mindkettő Edgar Allan Poe művei alapján készült.
Július 1-jén a Szerb Nemzeti Színház előadásában érkezik a három egyfelvonásos darabot bemutató The Omnibus Opera, amelynek keretében Samuel Barber Lapjárás, Paul Hindemith Oda és vissza, valamint Richard Rittelmann versenyszereplésével Gian Carlo Menotti A telefon című műveit láthatja a közönség – ismertette a további programokat Vajda Gergely, az Armel Operafeszivál művészeti vezetője.
Július 2-án a Thália Színház ad otthont a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak előadásában látható, Elégia ifjú szerelmesekért című Hans Werner Henze-operának Kim Boram (Dél-Korea) versenyszereplésével.
Almási-Tóth András rendező rámutatott: vannak olyan operák, amelyek teljesen kimaradtak a magyar operaéletből, ilyen például Henze darabja is, aki fantasztikus szerző. Lenyűgöző a pontosság, a kristálytiszta gondolatvilág, amely a zenéjében megfogalmazódik – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a produkció vizsga is egyben, így bizonyos szerepeket az előadásban többen játszanak, de ez a rendezői koncepcióban is megjelenik.
Az Armel Operafesztivál operaversennyel párosul – emlékeztetett Havas Ágnes. Az 5 különböző országban megvalósuló 5 operaelőadás főszerepeire minden évben válogatást hirdetnek, amelyre a világ bármely tájáról jelentkezhetnek az énekesek. A színházak két forduló után választják ki saját főszereplőiket, majd a darabok elkészülte után az Armel Operafesztiválon mutatják be azokat, ahol az énekesek és a produkciók is versengenek.
A fesztiváligazgató kitért arra is, hogy az Armel, támogatva a Virtuózokat, a tehetségkutató győztese számára fellépési lehetőséget ajánl a New York-i Carnegie Hallban, az első korcsoport győztesének fellépést a londoni Cadogan Hallban, a második korcsoport nyertesének pedig a Berlini Filharmonikusok koncerttermében.
Elmondta azt is, hogy idén Budapesten rendezik meg a Nemzetközi Fesztiválakadémiát június 2. és 8. között.
MTI / fotó: szeged.hu