Kutatók éjszakája: Mozart-szonáta kéziratának egy töredékét fedezték fel az OSZK-ban

Mozart egyik legnépszerűbb szonátájának eredeti kézirattöredékét fedezte fel nemrég az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményében a Zeneműtár vezetője. A könyvtár által szenzációsnak nevezett dokumentumot szeptember 26-án, a kutatók éjszakáján mutatják be először a közönségnek.A záró török indulóról ismert A-dúr szonáta (K. 331) autográfját a külföldi szakmai bemutató előtt ismerheti meg a hazai közönség a kutatómunkát népszerűsítő eseményen. A művet a kézirat felfedezője, Mikusi Balázs, a salzburgi Mozarteum kutatási igazgatója, Ulrich Leisinger és Kocsis Zoltán zongoraművész mutatja be, aki egy korabeli fortepiano kópiáján elő is adja a teljes szonátát – szerepel a szervezők által az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményben.

Az Országos Széchényi Könyvtár második alkalommal vesz részt a kutatók éjszakáján, a látogatók a program időtartama alatt tekinthetik meg az eredeti kéziratot. Az A-dúr zongoraszonáta (K. 331) Wolfgang Amadeus Mozart legismertebb művei közé tartozik: a szonátát záró török indulót még azok is kívülről fújják, akiket amúgy kevéssé érdekel a klasszikus zene. A mű előadása ugyanakkor számos problémát vet fel, a zeneszerző eredeti kéziratának ugyanis mindeddig csak a legutolsó lapja volt ismert (ezt Salzburgban őrzik), a nyomtatott kiadások pedig sok tekintetben pontatlanok.

Az Országos Széchényi Könyvtár nyilvános bemutatóján, a kutatók éjszakáján számos vitatott kérdésre érkezhet válasz a négyoldalas Mozart-kézirat alapján, amelyet a gyűjtemény azonosítatlan töredékei között fedezett fel a könyvtár Zeneműtárának vezetője nemrég. Az eddig teljesen ismeretlen Mozart-kézirat felbukkanása nemzetközi szenzációnak számít, az új forrás ismeretében a szonáta eddigi kiadásai több ponton módosításra szorulnak: nem csupán számos előadási jelet, de téves ritmusokat, sőt hibás hangokat is ki kell igazítani.

A népszerű Mozart-mű egyfajta „megismételt ősbemutatóján” a kompozíciót megtisztítják az elmúlt évszázadok alatt bekövetkezett szövegromlástól, hogy ismét az eredeti formában szólalhasson meg, miként azt Mozart papírra vetette. (MTI)