A mediterrán dél tragikus hősnőinek állít emléket az idei aix-en-provence-i operafesztivál

LA FINTA265-1000pxlA Marseille-ben és a dél-franciaországi Provence régióban jelenleg zajló Európa Kulturális Fővárosa programsorozatába illeszkedik a csütörtökön kezdődő 65. Aix-en-Provence-i Nemzetközi Operafesztivál, amely a mediterrán dél tragikus hősnőinek állít emléket.

A dél-franciaországi kisvárosban július 27-ig tartó szabadtéri zenei fesztivál Verdi Rigolettójának bemutatójával kezdődik a kanadai Robert Carsen rendezésében, aki 17 éve után tér vissza Aix-en-Provence-ba. A londoni szimfonikusokat az egyik legnagyobb Verdi-karmesterként elismert Gianandrea Noseda vezényli. A fesztiválnyitó előadásnak magyar vonatkozása is van: a bérgyilkos Sparafucilét Bretz Gábor, a Magyar Állami Operaház kiváló basszbarintonja alakítja.

“Zenei szempontból ez volt Verdi kedvenc műve. Színházi szempontból viszont nehezebb a helyzet: több szituációt kell megoldani, az elrablásokat, a létrákat a falak mentén, az álarcos embereket, akik ma már kicsit erőltetettnek hatnak” – mondta sajtótájékoztatóján Robert Carsen.

A sztárrendező nem akarta egyszerűen áthelyezni a cselekményt például az 1930-as éves New Yorkjába vagy az 1950-es évek Milánójába, hanem arra törekedett, hogy hitelessé tegye a szereplőket, elsősorban az udvari bolond Rigolettót. “A cirkuszformával meg tudtuk oldani, hogy a bohócnak ne kelljen reneszánsz figurának, egy király vagy egy herceg bolondjának lennie” – hangsúlyozta a rendező. “De vigyázat, nem Fellini Országúton című filmjének világába helyeztük át őt” – tette hozzá nevetve Carsen, aki boldognak nevezte magát amiatt, hogy 17 év után ismét ott lehet, ahol a világkarrierje indult, és ahol hat éven át olyan operákat rendezett, mint A varázsfuvola vagy a Szentivánéji álom.

Az idei fesztivál másik várva várt rendezője Patrice Chéreau, aki 2007 óta nem járt Aix-en-Provence-ban. A francia rendező Strauss Elektra című operáját viszi színre. Az Orchestre de Paris-t a finn Esa-Pekka Salonen vezényli. A főbb szerepekben Evelyn Herlitzius (Elektra), Waltraud Meier (Klütaimnesztra) és Mikhail Petrenko (Oresztész) lesz hallható. Richard Peduzzi díszlettervező szerint az előadás egyszerre lesz klasszikus és kortárs, és a reneszánsz világra is ki fog kacsintani.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is több igazi csemegének számító, a nagyközönség számára kevéssé ismert zenei művet láthat a zeneszerető közönség teljesen új rendezésben.

Francesco Cavalli (1602-1676) elfelejtett operáját, az Elenát a francia Jean-Yves Ruf viszi színre. A zenés darabot 1659-ben mutatták be Velencében és azóta soha nem játszották. Cavalli a velencei karneválokra komponálta a műveit, tele érzelmekkel, burleszkkel, komikummal, gyengédséggel és dramatikus játékkal – hívta fel a figyelmet a belga Bernard Foccroulle, aki 2007 óta igazgatja a világ egyik legjelentősebb operafesztiválját. Mandátumát az idén hosszabbították meg 2017-ig.

A kortárs operák sem hiányoznak az idei kínálatból. Vasco Mendoca fiatal portugál komponista The House Taken Over című művét az avignoni színházi fesztiválon felfedezett Katie Mitchell rendezésében mutatják be. A videó innovatív használatáról ismert brit rendezőnő tavaly hatalmas siker aratott George Benjamin brit zeneszerző Written on Skin című operájának színrevitelével.

A korábbi évek sikeres előadási közül idén ismét látható lesz Mozart Don Giovanni című operája az orosz Dmitrij Csernyakov konvencionálisnak nem nevezhető rendezésében. Az előadás, amely családi drámaként értelmezi a történetet, a 2010-es fesztivál legnagyobb szenzációja volt. (MTI)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.